Μετασχηματισμό της εταιρικής της δομής, σχεδιάζει η ΕΥΔΑΠ, με στόχο να διακρίνονται οι μη ρυθμιζόμενες δραστηριότητες από τις ρυθμιζόμενες και μέρος των κερδών από τις μη ρυθμιζόμενες δραστηριότητες της εταιρείας, να χρηματοδοτήσουν το επενδυτικό της πρόγραμμα, μειώνοντας το βάρος για τους καταναλωτές.
Αυτό είπε χθες Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΥΔΑΠ κ. Χάρης Σαχίνης, σε ενημέρωση του Τύπου, με αφορμή τα αποτελέσματα της ΕΥΔΑΠ το 2024, ενώ σημείωσε ότι αναμένει τις αποφάσεις ΡΑΑΕΥ για ενδεχόμενες αυξήσεις στα τιμολόγια του νερού, αξιλογώντας τις προτάσεις που έχει καταθέσει η ΕΥΔΑΠ.
«Και εγώ περιμένω τον Ρυθμιστή. Από την πλευρά μας κάνουμε ότι μπορούμε για να συγκρατηθούν τα τιμολόγια» σημείωσε χαρακτηριστικά, εξηγώντας ότι αναζητά όσο δυνατόν περισσότερες επιδοτήσεις από διάφορα προγράμματα ώστε να μειωθεί η ανάγκη να χρηματοδοτηθούν οι επενδύσεις της ΕΥΔΑΠ από τα τιμολόγια.Unmute
Σχετικά με τα τιμολόγια, σημείωσε επίσης, ότι είναι από τα χαμηλότερα, και συμπλήρωσε ότι από έρευνες που έχει κάνει η ΕΥΔΑΠ προκύπτει ότι ένα μεγάλο μέρος των καταναλωτών είναι διατεθειμένο να πληρώσουν κάτι παραπάνω εν όψει της κλιματικής κρίσης και της λειψυδρίας ώστε να εξασφαλιστεί η αδιάλειπτη τροφοδοσία με νερό της Αττικής.
Όπως είπε αναμένει να εφαρμοστεί το ρυθμιστικό πλαίσιο που ακολουθεί διεθνείς πρακτικές για την ανάκτηση κόστους. Ο Ρυθμιστής αναμένεται να εγκρίνει τις επενδύσεις που έχει προτείνει η ΕΥΔΑΠ ότι απαιτούνται και τις λειτουργικές δαπάνες ώστε να αποφασίσει για το ποιο πρέπει να είναι το έσοδο της εταιρείας. “Είμαστε σε συνεχή επαφή με το Ρυθμιστή, ο οποίος εξετάζει τα στοιχεία που έχουμε στείλει, από τα οποία και θα προκύψει το ρυθμιστικό έσοδο της ΕΥΔΑΠ και τα νέα τιμολόγια”, είπε ο κ. Σαχίνης.
Επίσης, σημείωσε ότι ακόμη δεν έχει αποφασιστεί, αν το έργο της αντικατάστασης των υδρομετρητών θα ενταχθεί στη ρυθμιστική βάση, αν θα χρειαστεί δηλαδή να χρηματοδοτηθεί από τα τιμολόγια.
Όπως είπε η εταιρεία θα προχωρήσει σε διεθνή διαγωνισμό μέχρι το τέλος του έτους. Χρειάζεται να αντικατασταθούν 2,5 εκατ. υδρομετρητές και αυτό σημαίνει (προκειμένου να μην απαξιωθούν τεχνολογικά) ότι πρέπει να εγκαθίστανται 1.000 υδρομετρητές τη μέρα, κάτι που θέλει ιδιαίτερο προγραμματισμό και ειδικές προδιαγραφές στον διαγωνισμό.
Ο κ. Σαχίνης είπε ότι το κόστος ανά υδρομετρητή διαμορφώνεται κάτω από τα 100 ευρώ, ενώ να σημειωθεί ότι παλιότερα είχε μιλήσει για ένα συνολικό κόστος 300 εκατ. ευρώ με την απόφαση για το ποιος θα το καλύψει να ανήκει και αυτή στην ΡΑΑΕΥ.
Εξετάζονται λύσεις για την ανομβρία
Σημείωσε ότι από κοινού με το Δημόσιο εξετάζονται λύσεις ώστε η ανομβρία να μην καταλήξει σε λειψυδρία και γίνεται διερεύνηση εναλλακτικών λύσεων από κοινού με το Δημόσιο, ώστε να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα της ανεπάρκειας νερού, καθώς βάσει υπολογισμών σήμερα, εφόσον δεν γίνουν παρεμβάσεις, τα αποθέματα αρκούν για δύο χρόνια.
Η πιο αποτελεσματική λύση, σημείωσε, είναι η σύνδεση με τους ποταμούς που εισρέουν στα Κρεμαστά, με δύο σήραγγες συνολικού μήκους 20 χλμ, κάτι που όπως είπε ο κ. Σαχίνης η ΕΥΔΑΠ έχει ξανακάνει και στον Μόρνο και στον Εύηνο αλλά πριν από 100 χρόνια και για το Μαραθώνα. Η λύση αυτή θα βοηθούσε να εξασφαλιστεί επαρκώς η τροφοδότηση του Λεκανοπεδίου με νερό, και είναι ένα έργο προϋπολογισμού 534 εκατ. (Α΄ φάση 365 εκατ. και δεύτερη 170 εκατ. ευρώ) για να μεταφερθεί νερό από τη λίμνη των Κρεμαστών (ανάμεσα στους νομούς Αιτωλοακαρνανίας και Ευρυτανίας) και ειδικότερα αρχικά από τους δύο παραποτάμους του Αχελώου, Καρπενησιώτη και Κρικελιώτη). Αυτή η λύση θα εξασφαλίσει επάρκεια νερού στην Αττική για 50 χρόνια, αρκεί να βεβαίως τα έργα να ξεκινήσουν άμεσα.
“Τα Κρεμαστά έχουν 5πλάσια χωρητικότητα από όλους τους ταμιευτήρες της ΕΥΔΑΠ μαζί και επομένως πρόκειται για μια μακροχρόνια λύση για τις ανάγκες της Αττικής αλλά και άλλων Δήμων”, σημείωσε.
Ωστόσο, όπως είπε εξετάζονται και άλλες λύσεις για το Δημόσιο, όπως νερό από αντλήσεις από τον Κηφισό, ή να εντοπιστούν οι κατάλληλες θέσεις για αφαλατώσεις ώστε να καθοριστούν οι πιο οικονομικές. Όπως είπε, η ΕΥΔΑΠ ετοιμάζει ένα διαγωνισμό για αφαλατώσεις, ενώ εξετάζεται και η μεταφορά νερού από τις εκβολές του Αχελώου μέσω πλοίων, μεγάλων τάνκερς μεγέθους 100 χιλ. τόνων. Η λύση αυτή σημείωσε ότι έχει αντίστοιχο κόστος με τις αφαλατώσεις, και θα μπορούσε να είναι μια άμεση λύση μέχρι να ολοκληρωθεί το έργο των Κρεμαστών.
Επίσης, σημείωσε ότι αναμένει σε νέο νομοσχέδιο του ΥΠΕΝ να γίνουν κάποιες αλλαγές που θα βοηθήσει την ΕΥΔΑΠ να προχωρήσει στις προσλήψεις που απαιτούνται για να πραγματοποιήσεις τις μεγάλες επενδύσεις που σχεδιάζει.
Οι Δήμοι δεν πληρώνουν- Μας έβαλαν μέσα 6,5 εκ. ευρώ
Ο κ. Σαχίνης, απαντώντας σε σχετικό ερώτημα ανέφερε πως η ΕΥΔΑΠ είχε ζημιά στα οικονομικά της αποτελέσματα ύψους 6,5 εκατ. ευρώ εξαιτίας δήμων της Αττικής που δεν την πληρώνουν για το νερό που καταναλώνουν οι δημότες τους. Πρόκειται για δήμους που τιμολογούν οι ίδιοι τους πολίτες τους, δεν εισπράττουν κανονικά και πλέον δεν επιχορηγούνται από το υπουργείο Εσωτερικών για να πληρώσουν την ΕΥΔΑΠ όπως γινόταν μέχρι πρόσφατα.
Τα αποτελέσματα
Αναφορικά με τα αποτελέσματα της ΕΥΔΑΠ το 2024 οι υψηλές θερμοκρασίες που επικράτησαν πέρυσι, οδήγησαν σε σημαντική αύξηση της κατανάλωσης κατά 6,2% και συνακόλουθα σε αύξηση του κύκλου εργασιών κατά 6,3%, στα 373,7 εκατ. από 351,6 εκατ. το 2023.
Ειδικότερα, τα έσοδα από παροχή νερού και σχετιζόμενες υπηρεσίες παρουσίασαν αύξηση κατά 16,3 εκατ. (+7,3%), ενώ παράλληλα κινήθηκαν και τα έσοδα από υπηρεσίες αποχέτευσης τα οποία σημείωσαν αύξηση κατά 5,1 εκατ. (5%).
Παράλληλα και το λειτουργικό κόστος παρουσίασε αύξηση κατά 9%, στα 316,3 εκατ. ευρώ από 290,5 εκατ. ευρώ το 2023. Οι βασικοί λόγοι για την αύξηση του λειτουργικού κόστους είναι:
Α) η αύξηση στις αμοιβές και έξοδα προσωπικού 9% (11,6 εκατ. ) λόγω κυρίως εφάπαξ καταβολής ποσών, της συμμόρφωσης με τον ν. 5035/23, καθώς και της υπογραφής νέας Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας
Β) η αύξηση στα έξοδα τρίτων κατά 16% (9 εκατ. ), κυρίως λόγω των αυξημένων εξόδων συντήρησης των ΚΕΛ Μεγαρέων και Κορωπίου που εντάχθηκαν στη λειτουργία της εταιρείας και των εξόδων, μεταξύ άλλων, φύλαξης νέων εγκαταστάσεων.
Τα κέρδη προ φόρων χρηματοδοτικών επενδυτικών αποτελεσμάτων και συνολικών αποσβέσεων (EBITDA) της εταιρείας παρουσίασαν μείωση 6% και διαμορφώθηκαν στα 57,1 εκατ. από 60,8 εκατ. ευρώ. Το EBITDA margin διαμορφώθηκε στο 15,3% από 17,3% το 2023.
Η μείωση του EBITDA σε συνδυασμό με την αύξηση των αποσβέσεων κατά 2,7 εκατ. ευρώ (7%), επηρέασαν τα κέρδη προ φόρων χρηματοδοτικών και επενδυτικών αποτελεσμάτων (EBIT), τα οποία από 21,5 χιλ. το 2023, υποχώρησαν στα 15,1 εκατ. το 2024. Το EBIT margin διαμορφώθηκε στο 4% από 6,1% το 2023.
Τα κέρδη προ φόρων διαμορφώθηκαν στα 25,1 εκατ. από 28 εκατ. το 2023 σημειώνοντας μείωση κατά 10% ή 2,9 εκατ. ευρώ.
Οι Καθαρές Επενδυτικές Ταμιακές ροές για τον όμιλο διαμορφώθηκαν σε εκροή 41 εκατ. ενώ το 2023 υπήρχε εκροή ύψους 14,1 εκατ. ευρώ.
Το διοικητικό συμβούλιο της ΕΥΔΑΠ αποφάσισε την υποβολή πρότασης προς την Τακτική Γενική Συνέλευση των Μετόχων για τη διανομή μερίσματος, ποσού επτά λεπτών (Ευρώ 0,07) ανά μετοχή, (συνολικό μικτό ποσό σε ευρώ 7.455 χιλ.).
Τετραπλασιασμός Επενδύσεων
Το 2024 η απορρόφηση του επενδυτικού προγράμματος έργων της ΕΥΔΑΠ ανήλθε σε 60,7 εκατ. ευρώ, αυξημένη κατά 37% σε σύγκριση με την απορρόφηση του 2023. Το 24% των απορροφήσεων 2024 καταβλήθηκε από την Ε.Ε. Οι επενδύσεις το 2024 σε απόλυτους αριθμούς έχουν περισσότερο από τετραπλασιαστεί σε σύγκριση με το προ πενταετίας επίπεδο καθώς από 14,2 εκατ. ευρώ το 2019, η Εταιρεία το 2024 πραγματοποίησε επενδύσεις ύψους 60,7 εκατ. ευρώ.
Το εγκεκριμένο επενδυτικό πρόγραμμα 2025 – 2034 ύψους 2,16 δις. αφορά σε μεγάλα έργα στην Ανατολική Αττική (968,8 εκατ.),· έργα του δικτύου ύδρευσης (715,8 εκατ.), έργα αποχέτευσης (370,3 εκατ.), έργα κτιριακά, ψηφιακής διακυβέρνησης και μετασχηματισμού (108,6 εκατ.). Το 50% του προϋπολογισμού των έργων χρηματοδοτείται από την Ε.Ε.